De uitvaart

Opbaren:
Vroeger was het heel gebruikelijk om een overledene thuis op te baren. In de jaren 50-60 werd dit gebruik verplaatst naar een rouwcentrum. Na een periode van thuisopbaring komt dit nu geleidelijk aan weer terug. Omdat in de tegenwoordige rouwcentrum het zo is ingericht dat er een huiskamer aanwezig is, welke ingericht kan worden met eigen foto’s etc. Deze zijn 24 uur per dag toegangkelijk met een eigen sleutel.

Afscheidsplechtigheid:
In een kerk of ruimte waar gelegenheid is om afscheid te nemen. Door onze jarenlange ervaring zijn wij bekend met ieder geloof, alle gebruiken daarin zijn voor ons niet onbekend. Zo kan voorafgaand aan de plechtigheid de gelegenheid worden gegeven om afscheid te nemen van de overledene. Maar men kan ook een avond vooraf nemen voor degene die niet in de gelegenheid zijn de uitvaartplechtigheid mee te maken, om dan de familie te condoleren en om afscheid te nemen. Op zo’n avond is er meer tijd om rustig afscheid te nemen, dan vooraf bij de plechtigheid omdat dan (tijd)-afspraken zijn gemaakt bij de gemeente.

Begraven:
Begraven is op vrijwel iedere begraafplaats in Nederland mogelijk. Er zijn verschillende soorten graven. De meest bekende zijn algemene graven en eigen/familie-graven.

Voor verdere informatie zie www.twenterand.nl

Cremeren:
Na de plechtigheid wordt de overledene met kist gecremeerd. Er zijn verschillende as-bestemmingsmogelijkheden. U kunt daarbij denken aan: verstrooien op land of zee, bijzetten in urnenmuur of urnentuin op een begraafplaats of bij een crematorium. Daarnaast kan de urn ook thuis bewaard worden of kan een deel van de as in een sieraad worden gedaan.

Wat kan men zelf doen:
Eigenlijk kan men alles zelf doen, maar onder de omstandigheden dat een dierbare is overleden is het soms beter om bepaalde werkzaamheden te laten verzorgen door de uitvaartzorg, in  overleg is er veel mogelijk, denk aan het verzorgen van de overledene en het (mee)dragen van de kist. (wie is er verantwoordelijk?)

.